Dagens ord
Jes 60:1–6, Ef 3:2–3a, 5–6, Matt 2:1–12
Allsmäktige Fader, du som denna dag med stjärnan ledde hedningarna till din enfödde Son, led även oss, som redan känner dig i tron, till att skåda hans härlighet i himlen.
Dagens evangelium visar hur hela skapelsen är involverad i Guds människoblivande, till och med planeterna. Evangelisten vill som ett tecken visa att, liksom änglarna angav vägen för herdarna, så visar stjärnan vägen för de vise männen, hela tillvaron är engagerad. Framför allt är evangelierna skrivna för att de som lyssnar till orden ska komma till tro på detta barn, som föds i Betlehem och tillbedja honom som hyllas av de österländska stjärntydarna. Dessa hann fram till barnet på tretton dagar, trots att de kom från Persien eller Babylonien. En kyrkofader förklarar att det berodde på att de arabiska hästarna var så snabba. Allt tyder på att de själva också var väldigt ivriga och att de var uppriktiga sökare av sanningen.
När kyrkan växer fram ser vi just denna union med alla mänskliga kulturer och allt mänskligt sökande. Tron är människans svar till Gud, som uppenbarar sig och ger sig åt henne. På samma gång ger tron ett överflödande ljus till människan som söker den yttersta meningen med sitt liv. Alla religioner vittnar om detta sökande som är en del av människans väsen. ”Alla människor är kallade till denna gudsfolkets katolska enhet, som förebådar och främjar en världsvid fred. De tillhör den på olika sätt eller är relaterade till den: katolska troende, andra som tror på Kristus och slutligen alla människor som genom Guds nåd är kallade till frälsning” (Lumen gentium 13). Kyrkan erkänner att man i andra religioner söker en okänd Gud ”i skuggor och bilder”. Han är ändå nära, eftersom det är han som åt alla ger liv, ande och allt annat eftersom han vill att alla människor skall bli frälsta. Så betraktar kyrkan allt gott och sant som finns i andra religioner ”som en förberedelse till evangeliet och en gåva från den som upplyser varje människa så att hon till slut skall ha liv” (Lumen gentium 16, Nostra aetate 2). Den finns en unik kraft i Guds människoblivande som gör att den kristna tron kan försona och ena allt. Det är detta som är det universella, katolska: att det är en sann tro för alla. Kyrkan omvandlade världen genom att omfamna och försona den i den fullkomliga föreningen av Gud och människa. Det var till denna förening de vise männen skyndade: till Konungens bröllop, bröllopet mellan den gudomliga och den mänskliga naturen i detta barn som låg i krubban. Så började Jesus stråla ut Guds härlighet med försoning och fred i denna vår splittrade värld.