Syr 48:1–4, 9–11 och Matt 17:10–13
Fader, i den helige prästen Johannes visade du vad det vill säga att förneka sig själv och älska korset. Lär oss att leva som han, så att vi sedan får skåda din eviga härlighet.
Vi ber om profeten Elias, Johannes Döparens och Johannes av Korsets förbön att vi ska få nåden att bana väg för Jesus i våra liv.
I dag firar vi S:t Johannes av Korset som i 1500-talets Spanien var sänd av Gud för att förneka sig själv och älska korset. Han utmanade sina medbröder då han ville att de skulle leva mer radikalt och trogna mot evangeliernas Jesus. Som tack för detta satte de honom i en mörk fängelsehåla. Visar hur utmanade kommunitetslivet kan vara, att det inte alltid är så harmoniskt men att Gud kan verka kraftfullt just där. Efter månader av isolering, där Johannes författade sin andliga poesi, lyckades han en natt fly och han påminner oss om att tron är som en natt, utmanade. Tomheten är avgörande, ens egen intighet (nada). Han påminner om Johannes Döparen som går denna svåra väg, då han själv blir allt mindre och Jesus allt större. Johannes av Korset bekräftar att vägen till djupare insikt går genom dunkelhet och mörka nätter. Ordet lyste som klarast när det såg som mörkast ut. Den dunkla natten var vägen till ljuset, det ljus som gavs honom i fängelse och under lidande.
Johannes Döparen går framför Jesus i ”Elias ande och kraft”. Johannes är ”Elia som skall komma”. Andens eld brinner i honom och får honom att ”springa framför” och bana väg för Herren som kommer. Elia är förknippad med Karmel, karmelitorden och Johannes av Korset. Elia framträdde som den glödande profeten. Han utförde våldsamma handlingar och ”togs upp i himlen i en vagn dragen av eldhästar”.
I början av 2:a Kungaboken läser vi att profeten Elia inte dör, utan förs upp till himlen i en brinnande vagn i en virvelvind varpå Elisha bokstavligen tar upp hans fallna mantel och fortsätter i Elias spår. Uttrycket att "ta upp den fallna manteln" kommer härifrån. Manteln, är en personlig nådegåva, hos någon som har vittnat om Guds kärlek till människan, som ges vidare. Så går Elias ”anda” vidare till Elisha (2 Kung 2), senare tar Johannes Döparen upp Elias fallna mantel och sedan tar Johannes av Korset upp denna mantel. Vem ska ta upp denna mantel i dag? Vilken eller vems mantel vill du bära?