Jes 40:25–31 och Matt 11:28–30
Allsmäktige Gud, du vill att vi bereder vägen för vår Herre Kristus. Tillåt inte att vi tröttas och försvagas i vår väntan på hans tröst och läkedom.
Vi ber om förbön för oss själva och alla som är trötta, till kropp och själ, om ny kraft och inspiration.
Det behövs mer av förundran, kontemplation, stillhet, skönhet, tystnad, begrundan i vår kultur. Människan går under när hon tappar förmågan att lyssna, kontemplera, njuta sitt “otium”. ”Bli stilla, vila, och besinna att jag är Gud” (Jes 46:11).
I första läsningen uppmanar Gud människan att lyfta sina ögon mot höjden, att skåda verkligheten, varsebli livet och att fråga efter vem som gett upphov till allt detta som vi kan erfara med våra sinnen. Att förundras över allt men även över att Gud nämner ”alla vid namn”, att allt är kallat till liv genom kärlek, att något finns till för att Gud vill det. Han är en evig Gud: ”Han blir ej trött och utmattas inte, hans förstånd är outrannsakligt. Han ger den trötte kraft och förökar den maktlöses styrka”.
S:t Augustinus vittnar om att det var liturgins skönhet som ledde honom till tron. Kyrkans liturgi och bön är platsen där vi i stillhet och skönhet får ny kraft, och där Gud talar frid: "Kom till mig, alla ni som är tyngda av bördor; jag skall skänka er vila.” Profetens ord är sanna: ”De som väntar efter Herren hämtar ny kraft, de får nya vingfjädrar som örnarna. Så skyndar de iväg utan att mattas, de färdas framåt utan att bli trötta.” Bergets uppgift är att alltid förmedla denna hemlighet: ”I stillheten blir du stark”.
Vi väntar efter Herren, även om stillheten tillsammans med Herren inte ser så mycket ut, inte producera något som går att sälja, mäta, väga. Men det är just i den inre tystnaden, i väntan och längtan, som det viktiga händer: för… "de som väntar efter Herren hämtar ny kraft, de får nya vingfjädrar som örnarna.”
Profetens ord är sanna, då han proklamerar att människor blir trötta även unga män mattas, men "Herren är en evig Gud … han blir ej trött och utmattas inte, hans förstånd är outrannsakligt. Han ger den trötte kraft och förökar den maktlöses styrka”.
I stillheten och skönheten finner vi vila för vår själ. När vi väntar efter Herren, söker hans ansikte, då förnyar han vår inre människa, han ger oss bestående ungdom, liv, skönhet och kraft, ”jag blir ung på nytt som en örn.” Genom att lita på Herren får vi ny kraft, en frigörande gåva, vi finner vila för vår själ.
Det finns en stor tystnad bortom världens buller som lär oss Guds språk. Ett språk av skönhet som ger allt sin rätta mening.