4 Mos 6:22–27, Gal 4:4–7 och Luk 2:16–21
Gud, vår Fader, du som genom den saliga jungfrun Maria har skänkt oss Frälsaren, livets upphovsman, låt oss också under detta nya år få leva burna av hennes förbön.
Vi firar Maria, Guds Moders högtid och anförtror detta nya år åt jungfru Maria och ber om fred i hela världen. När hon födde sin Son, prisade änglarna Gud och önskade fred på jorden. Tillsammans med Maria och änglarna ber vi om fred på vår sargade jord.
Jungfru Maria är samlad, hon förblir i sitt centrum och kan så ta emot alla dygder, hon tar allt till sitt hjärta och begrundar det. Vi ber att också vi under detta nya år ska vara samlade i oss själva, vara ett med oss själva, öppna för att ta emot livet, liksom jungfru Maria. Men hon är också något vi inte kan vara, hon är Guds Moder, hon föder honom som är sann Gud och sann människa.
Jungfru Maria har gett upphov till Jesu mänskliga natur, inte till hans gudomliga natur. Hur kan hon då sägas vara Guds moder? Svaret är att man inte är moder till en natur utan till en person. Trots att Jesus har två naturer, är han endast en person, den andra personen i den heliga Treenigheten. Kyrkoläraren Kyrillos av Alexandria förtydligar detta i brevet till Egyptens munkar våren 429: ”Immanuel består förvisso av både det gudomliga och det mänskliga. Men en är Herren Jesus Kristus, en enda sann och naturlig Son, som samtidigt är Gud och människa. Inte en människa som blivit gudomlig, jämlik med dem som genom nåden blir delaktiga av gudomlig natur (2 Pet 1:4), utan sann Gud, som för vår frälsnings skull uppenbarade sig i mänsklig gestalt, så som Paulus också vittnar med dessa ord: ´När tiden var inne sände Gud sin Son, född av en kvinna och född att stå under lagen, för att han skulle friköpa dem som står under lagen och vi få söners rätt´ (Gal 4:4 f)”.
Även om man kunde se Ordet som en baby med blöjor i famnen på jungfrun så uppfyllde han ändå hela skapelsen eftersom han var Gud och var medhärskare med Fadern. Det barn som Maria föder i Betlehem är Gud, Fredskonungen, och därför är hon Guds Moder, endast så kan vi förstå vad inkarnationen verkligen betyder. Men för Jungfru Maria är det inte fråga om att hålla Jesus för sig själv, hon låter honom stå till förfogande för herdarna och alla andra. Så blir hon denna otroliga öppning för den heliga Treenighetens kärlek in i vår värld: sändningen av Sonen, född av Maria, för att friköpa alla och ge oss söners rätt.
Årets första dag är helgad åt Maria, Guds Moder. Under Marias ledning börjar vi detta nya Herrens år, en ny etapp i våra liv. Hon är Fredens Drottning och åt henne anbefaller vi hela mänsklighetens öde, och ber särskilt om fred. På den åttonde dagen efter Kristi födelse, i början av det nya astronomiska året, ser vi på henne, som bringar Fredsfursten till jorden. Vi erkänner det våld som finns inom oss själva och ber om att vi ska bli villiga att gå ut med budskap om fred till alla människor.