Apg 1:1–11, Ef 1:17–23, Mark 16:15–20
Allsmäktige Gud, fyll oss med helig glädje och låt oss leva i tacksamhet och kärlek, ty Kristi himmelsfärd är början till vår upphöjelse, och hela kyrkans kropp är kallad till den härlighet dit hennes huvud och Herre har gått före.
Vi firar nu fulländningen av det sakramentala livet, den heliga Eukaristin, en förlängning av inkarnationen och Kristi himmelsfärd, vilken pekar fram mot vårt himmelska slutmål. Därför säger aposteln Paulus: ”Må han ge ert inre öga ljus … så att vi kan se detta, att vi blivit delaktiga av gudomligt liv, att vi har en på plats i himlen, på Faderns högra sida, att vi är förenade med Ordet som blev kött, förenade som kroppen med huvudet. Så, när vi nu firar Kristi himmelsfärd firar vi också att vår svaga mänskliga natur upphöjts till himmelsk härlighet, vår värdighet, vårt liv tillsammans med honom. Eller som S:t Augustinus predikar: ”I dag stiger vår Herre, Jesus Kristus, upp till himlen, må vårt hjärta stiga upp tillsammans med honom”.
Men evangeliet är inte bara till för människan utan för hela skapelsen och detta kosmiska perspektiv är viktigt att förvalta. Gud har skapat allt, allt utgår från honom, och allt är kallat tillbaka till honom, genom Sonen och Anden.
Detta uppenbaras för oss genom evangeliet om Jesus Kristus, hela tillvarons mittpunkt, han som säger: ”Gå ut överallt i världen och förkunna evangeliet för hela skapelsen.”
Sonen, Guds skaparord, har redan i skapelsen rest en stege mellan himmel och jord, och han reparerar denna stege i och genom inkarnationen och hela påskmysteriet (S:t Bonaventura). Sonen stiger upp av egen kraft till Fadern medan vi behöver denna reparerade stege, och vi behöver den helige Andes, änglarnas, jungfru Marias och alla helgons hjälp i upp- och snedtigandet på denna stege, som är rest mellan himmel och jord. Det finns en förbindelse, i allt det vi kan erfara, mellan materia och ande, mellan jord och himmel, mellan oss människor och Gud, men vi måste börja med det första steget på stegen, i det som är närmast, i materien, det vi erfar med våra sinnen, för att sedan möta oss själva, och så erfara att allt är ett möte med Gud. Skapelsen är Guds första bok och genom den andra boken, Bibeln, tar vi emot den helige Ande så att vi återigen kan läsa skapelsens bok, och kan njuta av Gud i allt, genom att ständigt ta emot och leva i tro, hopp och kärlek. Därför handlar Kristi himmelsfärds dag både om Jesus och om oss, men också om skapelsen, historien och om hela tillvaron som ett underbart kosmos, där allt utgår från Fadern och återvänder till honom genom Sonen i den helige Ande.